Op 23 mei 2023 is het wetsvoorstel aangenomen dat werkgevers met meer dan 10 werknemers verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Deze wet, gericht op het bevorderen van sociale veiligheid op de werkvloer, heeft als doel elke werknemer de mogelijkheid te bieden om zich vertrouwelijk te uiten als zij of hij te maken krijgt met ongewenste situaties op werk. Ook als er sprake is van vermoeden van een misstand binnen het bedrijf, kan de vertrouwenspersoon de geschikte opvang zijn en de melder adviseren hoe te handelen.
Vooralsnog ligt het voorstel nog ter goedkeuring bij de Eerst Kamer. Het kan natuurlijk zeker geen kwaad om alvast voorbereidingen te treffen en de vertrouwenspersoon op te nemen in het arbobeleid.
Procedures rond ongewenst gedrag wordt vastgelegd in de RI&E. Dit vormt de basis van het arbobeleid binnen een onderneming. Bedrijven worden geacht hiervoor beleid te hebben ontwikkeld en uit te voeren. Denk aan een protocol voor een klachtenprocedure, de benoeming van een vertrouwenspersoon en een registratie van incidenten die gemeld worden bij de klachtencommissie.
Mocht u meer willen weten over de RI&E: lees meer over Risico Inventarisatie & Evaluatie in mijn blog over dit onderwerp.
KENNISMAKEN
Wilt u meer weten over de extern vertrouwenspersoon of wilt u kennismaken, neem dan contact op. U kunt ook gebruikmaken van het contactformulier via onderstaande button.