Een medewerker durft vermoedens van een misstand niet te delen met collega’s of een leidinggevende. Want wat is er precies aan de hand, wat zijn de gevolgen voor het bedrijf en voor de medewerker zelf. Het is prettig om eerst meer helderheid te krijgen over de situatie, de stappen die genomen kunnen worden en de consequenties daarvan.
WEL OF GEEN MELDING
De vertrouwenspersoon is dan bij uitstek degene waar men in zo’n situatie terecht kan. Net als bij ongewenst gedrag is dit gesprek strikt vertrouwelijk. De vertrouwenspersoon geeft inzicht in de opties die er zijn en helpt bij het maken van keuzes door mee te denken en de gevolgen van het melden helder te krijgen voor de melder. Mocht de melder besluiten om een melding te maken (in- of extern bij een autoriteit), dan wordt de melding officieel. Dit melden kan overigens ook anoniem. Met officieel bedoel ik dat de melding in behandeling moet worden genomen ofwel door het bedrijf of door een autoriteit. De melder heeft in dit geval dus niet langer de regie over het proces.
IN HET KORT, DE VERTROUWENSPERSOON
- is bekend met het begrip integriteit, de kaders van de wet en de functie van het Huis voor Klokkenluiders.
- Kan een ethisch dilemma zodanig bespreekbaar maken dat een gewetensbezwaarde een gedegen keuze kan maken.
- Kan, aan een melder, de eerste opvang, begeleiding en ondersteuning bieden.
- Kan zich een diepgaand oordeel vormen over de ernst en het (maatschappelijk) belang van een melding.
- Is bekend met de mogelijke routes en kan de melder hierover adviseren.
- Is in staat, om te de-escaleren en kan de escalatieladder integriteit toe te passeni
KENNISMAKEN
Wil u kennismaken of meer weten de extern vertrouwenspersoon, neem dan contact op. U kunt ook gebruikmaken van het contactformulier via onderstaande button.